16.6.2014

Komatsu Europe International lahjoitti Komatsu HB215LC-1 -hybridikaivukoneen International Polar Foundation:lle Etelämantereelle

Komatsu tukee napatieteitä

Luovutusseremonia. Kuvassa (alk. vas.): toimitusjohtaja Andreas Wagner, International Polar Foundation; toimitusjohtaja Keiko Fujiwara, Komatsu Europe International; ja toimitusjohtaja Raf Cools, BIA n.v.

Komatsu Europe International N.V. (KEISA) julkisti marraskuussa 2013 lahjoittavansa uuden Komatsu HB215LC-1 -hybridikaivukoneen International Polar Foundation:lle.

Koneen varustelusta arktisiin olosuhteisiin vastasi Komatsun Belgian virallinen jälleenmyyjä BIA n.v. Tuhansien kilometrien taival Antarktikselle alkoi Belgian Zeebruggen satamasta 2. joulukuuta, jolloin hybridikone lastattiin, ja päivää myöhemmin laiva lasteineen suuntasi merille.

Komatsu HB215LC-1 -hybriditeknologian esittely lehdistötilaisuudessa

Komatsu HB215LC-1 saapuu Antarktikselle

Mary Arctica -laivan nosturit nostivat Komatsu HB215LC-1 Etelämantereen jäälle ensimmäistä kertaa 19.1.2014

Komatsu HB215LC-1 heiluttaa hyvästiksi Mary Arcticalle

Tammikuun 19. päivänä, Etelä-Afrikan Kapkaupungissa tapahtuneen lyhyen pysähdyksen jälkeen, Komatsun uusi HB215LC-1 -hybridikaivukone siirrettiin Mary Arctica -laivasta Etelämantereen jäälle. Kuorman purkaminen ei kuitenkaan sujunut ongelmitta, sillä jääolosuhteet Crown Bayssä, jossa purku yleensä tapahtuu, olivat huonoimmat 30 vuoteen ja purkamista jouduttiin siirtämään.

Laivan tanskalaisen kapteenin onnistui satelliittikuvien avulla lopulta löytämään sopiva purkupaikka 120 kilometrin päästä Dog’s Head Terminuksesta, jossa jäätikön reuna oli sopivalla korkeudella. Mary Arctican siirryttyä jäätikön viereen laivan molemmat nosturit aloittivat työn välittömästi, jotta purku olisi mahdollisimman nopea, eikä laiva jäisi ahtojäiden saartamaksi.

Komatsu HB215LC-1 osoitti heti tehokkuutensa lumitöistä

Hybridikaivinkoneen matka jatkui jättimäisen kelkan kyydissä

Dog’s Head Terminuksesta hybridikaivukoneen matka jatkui jättimäisen kelkan kyydissä noin 400 kilometrin päähän Princess Elisabeth Antarctica -tutkimusasemalle, jonne kone saapui 22. tammikuuta.

Pian tutkimusasemalle saapumisen jälkeen kone oli jo tositoimissa lumenpoistossa ja valmistellessa teknisten varastotilojen jälleenrakennusta. "On mahtavaa nähdä, kuinka paljon työtä kaivukone voi tehdä yhdessä päivässä", sanoo Alain Hubert, belgialainen tutkimusmatkailija ja International Polar Foundationin perustaja. "Parasta tässä uudessa HB215LC-1:ssä on sen uskomaton tarkkuus ja voima!", hän jatkaa.

Asuka-asemalle vuonna 1985 toimitettu Komatsu D31A -puskutraktori on edelleen käytössä Princess Elisabeth Antarctica -tutkimusasemalla

Komatsun ensiaskeleet Etelämantereella jo vuonna 1956

Japanin Etelämantereen tutkimus alkoi vuonna 1956. Komatsu on pitkän tutkimushistorian aikana osallistunut tutkimukseen tuottamalla ja toimittamalla koneita, jotka ovat välttämättömiä Etelämantereella. Japanilaisten miehittämättömälle Asuka-tutkimusasemalle vuonna 1985 toimitettu Komatsu D31A -puskutraktori on edelleen käytössä Princess Elisabeth Antarctica -tutkimusasemalla melkein kolmen vuosikymmenen jälkeenkin.

Komatsu HB215LC-1 osoitti tehokkuutensa viidentoista asteen pakkasessa ja selviytyi lumitöistä päivässä, kun aiemmin seitsemän miestä tekivät töitä käsivoimin kuukauden ajan.

Ympäristöarvoihin sitoutuminen

Komatsu HB215LC-1 kaivinkoneelle on odotettavissa merkittävä rooli Princess Elisabeth Antarctica -tutkimusaseman tulevaisuudessa.

Komatsu on kehittänyt ympäristöarvoja kunnioittavaa rakennuskoneteknologiaa osana ympäristöstrategiaansa. Maailmanlaajuisesti käytössä on yli 2500 Komatsu HB215LC-1 -hybridikaivukonetta. Komatsun ainutlaatuisessa hybridijärjestelmässä ylävaunun käännön hidastusvoima muunnetaan sähköenergiaksi, joka varastoidaan ultra-kondensaattoriin. Kun kone tarvitsee voimaa uuteen liikkeeseen, kerätty energia vapautetaan joko hydraulipumppua pyörittämään tai takaisin käännön moottorille. Lisäksi moottorin ja hydraulipumpun välissä on vauhtipyörään integroitu moottori/generaattori, joka lataa ultra-kondensaattorin silloinkin, kun kääntöä ei käytetä. Samalla polttoainetta säästyy huomattavasti.

Lahjoitettu Komatsu HB215LC-1 on toisen sukupolven hybridikaivuri, jossa on käytetty uusinta Komatsu-teknologiaa, jonka ansiosta polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt ovat keskimäärin neljänneksen pienemmät kuin vastaavan perinteisen kaivukoneen. Princess Elisabeth Antarctica -tutkimusasema on International Polar Foundationin ensimmäinen päästötön tutkimusasema. Tutkimusaseman rakennukset hyödyntävat aurinko- ja tuulienergiaa saavuttaakseen päästöttömyyden. Ympäristöystävällinen Komatsu HB215LC-1 kaivukone sopii hyvin tutkimusaseman päästöttömyysohjelmaan, ja sille on odotettavissa merkittävä rooli aseman tulevaisuudessa.

 

Lue alkuperäinen artikkeli Komatsu Views -lehdestä:

www.komatsu.eu

Lue uutinen International Polar Foundation -sivuilta:

www.polarfoundation.org